Waterdruppel 7 april 2017

Oud gebruik voor nieuw leven

6


In deze periode zie je vaak de palmpaasstok. Maar wat is eigenlijk het verband met Pasen? Lang voor het christendom maakten mensen al deze versiering, waarmee ze het einde van de winter vierden.
Door kaal hout te versieren met groen ‘veroverden’ ze het nieuwe leven op de winter. Het broodhaantje kondigde de nieuwe dag –nieuw leven- aan. De gedroogde vruchten, eieren en bloemenslingers, hadden met vruchtbaarheid te maken. Christenen namen lang geleden dit gebruik over en maakten de stok vlak voor de Stille, ook wel Goede Week. Al in de middeleeuwen kenden veel Europese steden palmpaasprocessies, waarin Jezus’ intocht in Jeruzalem werd nagebootst. Het hout kreeg de vorm van een kruis, wat verwijst naar Goede Vrijdag. De dwarslat met buxustakjes doet denken aan het palmgezwaai in Jeruzalem, op Palmzondag.
Het groen betekent ook dat het leven het wint van de dood. De haan verbeeldt de haan die kraaide toen Petrus tot drie keer toe zei dat hij Jezus niet kende, maar die ook kraaide op paasmorgen. Het brood verwijst naar het Laatste Avondmaal.
Een sinaasappel doet ons denken aan de zure wijn die Jezus te drinken kreeg aan het kruis. De vruchten, eitjes, noten (en snoep) zijn tekenen van het leven dat de dood overwint.

Rozijnen verwijzen naar de wijn van het Laatste Avondmaal. 12 rozijnen verwijzen naar de 12 apostelen.
De palmpaasstok verbindt het verhaal van de intocht en het lijdensverhaal. Vreugde en verdriet horen bij het leven. Ook kinderen voelen dat aan of hebben daar zelf al ervaring mee.
Oorspronkelijk is het de bedoeling dat je de palmpaasstok weggeeft. Misschien weet je wel iemand in je omgeving die je blij kunt maken met dit mooie teken van nieuw leven.

© 2019 Protestantse Gemeente Varsseveld - Alle rechten voorbehouden - webdesign: Web & Print Varsseveld